4 tipp a magas konverzióért! Ezekre mindenképpen figyelj a weboldaladon!
Biztosan hallottad már azt a kifejezést, hogy konverzió. Hogy egy weboldal konvertál. Mit jelent ez? Csak annyit, hogy elvégzi a feladatát. Pl az oldaladon keresztül ajánlatot kérnek tőled. Vagy vásárolnak a webshopodban. Felhívnak telefonon. Lehet ez a cél tulajdonképpen bármi.
De mire figyelj, hogy weboldalad ne csak szép legyen, hanem be is váltsa a konverziós célokat? A teljesség igénye nélkül összeszedtem a szerintem legfontosabbakat!
Vágjunk bele!
SEBESSÉG
Nem véletlenül ezt tettem az első helyre és valószínűleg ez a bekezdés lesz a leghosszabb. Nemrég olvastam valahol, hogy jó esetben van 8 másodperced arra, hogy elkapd az érdeklődőd figyelmét. Mit jelent ez? Hogy ha a 8 másodpercből négy azzal telik, hogy látogatód az üres képernyőt bámulja, mert még töltődik az oldal, akkor már el is vesztetted az értékes figyelmet.
Közhely de így van: annyira felgyorsult a világ, annyira gyorsan érnek bennünket folyamatosan az ingerek, hogy a betöltésre szánt másodpercek néha szó szerint elviselhetetlennek tűnnek az agyunk számára. Gondolj csak arra, mikor valaki folyamatosan pörgeti a közösségi médiát, szinte tizedmásodpercenként lát egy új képet, posztot, videót, bármit. Na, neked ezzel kell versenyezned, legalábbis ezzel a tempóval. Viszont ebből következően a fentebb említett nyolc másodperc nem is kevés, ha belegondolsz, de erről később.
Mit tudsz tenni weboldalad sebességéért? Sok mindent. Egyrészt szükséged lesz egy jó tárhelyre, hiszen eleve nem mindegy, hogy felhasználóoldali kérést (gyakorlatilag, mikor valaki rákattint a linkedre) milyen gyorsan szolgálja ki a szerveroldal, vagyis tudja betölteni az oldalt.
Aztán optimalizálás. Erre tipikus példa a képméretezés: a weboldalon felhasznált képeket nagyon ritkán használjuk „nyersen”. Teljesen felesleges egy weboldalon többezer pixel széles fotókat felhasználni, nem óriás plakát ez. Ma már a tömörítési eljárások egyre jobbak, nem kell attól félned, hogy szétesik egy optimalizált kép, amire kell, arra pont tökéletes lesz a kisebb is.
Gyorsítótárazás (cache): cachet használnak a böngészők is, alapvetően arra való, hogy ha már meglátogattál egy weboldalt, annak részleteit elmenti a böngésződ, így legközelebb már nem a nulláról kell betöltenie mindent. Vedd észre, hogy ez az első betöltődésnél nem működik, vagyis könnyen szerezhet rossz első benyomást érdeklődőd, hiszen egy lassú weboldallal találkozik elsőre és így valószínűleg második látogatás már nem is lesz.
De van egy jó hírem is: egy hasonló gyorsítótárat be lehet tenni a weboldalad mögé is! Ez gyakorlatilag azt csinálja, hogy feltérképezi és elmenti az oldalak statikus másolatát, majd először ezt tölti be a felhasználónak. Vannak más trükkök is, pl a lusta betöltés (lazy load) ez azt jelenti, hogy egy adott objektum csak akkor töltődik be, amikor valóban szükség van rá, pl a látogató közeledik a görgetésben.
UI/UX Design
Ha nem lenne ismerős a kifejezés, ez angolul a user experience/user interface (látogatói élmény, látogatói felület) rövidítése.
Borzasztó fontos, hogy a kész weboldal átlátható és könnyen kezelhető legyen, de azonnal. Hidd el, senki nem fog egy bonyolult weboldalon hosszú másodpercekig keresgélni pl egy ajánlatkérő gombot. Ugyanide tartozik az „útvonal”, amit bejár a látogatód a weboldalon. Meg kell lennie a tervezett útvonalnak, hogy honnan, hová vezetjük az érdeklődőt. Ha ez rendben van, azzal már rengeteget tettél azért, hogy aki bejön a weboldalra, az a lehető legtöbb időt töltse ott. Mondanom sem kell talán, 2023 van, mindennek mobilon és tableten is tökéletesen működnie kell, a forgalom kb 80%-a már onnan fog érkezni. A jó struktúra egyébként SEO szempontból is fontos, de ebbe most nem megyünk bele, erről egy későbbi bejegyzésben lesz még szó.
CTA
Ez még az előző ponthoz tartozik, de annyira fontosnak gondolom, hogy adok neki egy külön blokkot. A CTA az angol „call to action” rövidítése, magyarul kicsit erőltetetten talán cselekvésre felhívó gombnak lehetne fordítani, de én most maradok a CTA-nál.
Mi is? Egy gomb, amivel egy interakciót végrehajt a weboldal látogatója, pl kattintás után odakerül az ajánlatkérő űrlapra.
Egyre inkább az a trend, hogy a legfontosabb 1-2 CTA-t elhelyezik a weboldal hero szakaszában. Heronak vagy ATF-nek (Above the fold) azt a szakaszt hívjuk, ami elsőként betöltődik és egyetlen görgetés nélkül látja a weboldal látogatója.
De milyen CTA-t tegyél ide? Ez egyszerű. Ahova a leggyorsabban terelni akarod a látogatót. Webshopod van? Akkor tegyél oda egy termékeink gombot. Azt tartod fontosnak, hogy a „Rólunk” szekciót érjék el minél hamarabb? Legyen az! Igazából ezt az dönti el, hogy mi a célod a weboldallal!
Mondhatnád, hogy ott van a menüben az összes ilyen gomb és igazad is van. De hidd el, a saját példámon tudom, mennyire hatékony eszköz ez! Az Analyticsben a visszafordulás arányt úgy nyomja le, hogy nem hiszel a szemednek! Ha valamit megfogadsz ebből az írásból, ez legyen az!
Összességében egyébként az oldalon belül az összes CTA elhelyezése kritikus fontossággal bír, erre különösen figyelj!
ÜTŐS SZÖVEGEZÉS
Üdvözöljük honlapunkon! Cégünk 1980-ban családi vállalkozásként kezdte működését, jelszavunk a megbízhatóság…
Én meg elaludtam, sőt, ami még rosszabb, be is zártam az oldaladat.
A szövegírás egy külön terület és sokkal összetettebb téma annál, mint hogy pár sorban össze tudjam foglalni, de a legfontosabb: a címsoraid legyenek brutál erősek! Ugyanis a görgetés a weboldaladon is jelen lesz, vagyis a látogatód valószínűleg csak a cím sorokat fogja átfutni. Csak ezekből tudnia kell, mit akarsz neki mondani!
Ja és igen, a fentebb említett hero szakaszba muszáj lesz elhelyezned a legütősebb üzenetet, közvetlenül a CTA fölé!
ÖSSZEGZÉS
Amit most olvastál, csak a jéghegy csúcsa. Érdemes megfontolni például, hogy videót is teszel a weboldaladra, de rengeteget jelentenek az ügyfél visszajelzések is. Millió apróság van még, ami széppé, könnyen kezelhetővé, mondjuk úgy, letisztulttá tesz egy weboldalt, végül pedig ezek együtt alakulnak konverzióvá, legyen weboldalad célja az ajánlatkérés, a közvetlen vásárlás, feliratkozás vagy bármi más, de ez már a designer feladata. Nagyon nem mindegy, hogy mit, hova teszel az oldalon belül, hiszen hiába van kizárólag öt csillagos értékelésed a vevőidtől, ha az egyik lap aljára kerül, ahova már senki nem görget le.
Viszont ha ezeket figyelembe veszed, már hatalmasat léptél előre!
Természetesen ha szeretnél weboldalt és felveszed velem a kapcsolatot, szívesen mesélek neked még erről, ha pedig nem szeretnél lemaradni a hasonló tartalmakról, amivel Te is fejlesztheted vállalkozásod online megjelenését, iratkozz fel, ugyanis a levelezőlistámra rendszeresen küldök egy hasonló cikket!